Staking

ingevoerd op 06-03-2018

Beste ouder(s)/verzorger(s),

 

Staking - Manifestatie - Amsterdam - 14 maart

De Vaart doet mee

 

 

14 maart is de school dicht i.v.m. de stakingsdag in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. De stakende leerkrachten van Kindcentrum De Vaart gaan deze dag naar de manifestatie in Amsterdam.

Dit ondanks de toezegging van de minister van Onderwijs om versneld meer geld uit te geven. Het extra geld is specifiek bestemd voor verlichting van de werkdruk, de precieze besteding is een keuze van de school. Bijvoorbeeld voor extra handen in en buiten de klas. Dit is helpend voor leerlingen die extra ondersteuningsbehoefte hebben en het vermindert de werkdruk bij de leerkrachten. Hierover gaan wij ons, in overleg met team en de MR, de komende tijd over buigen en wij zullen u daarvan op de hoogte houden.

Maar uiteindelijk gaat er met dit akkoord niet meer geld naar het onderwijs dan al in het regeerakkoord was voorzien. En het probleem van het grote tekort aan leerkrachten is hiermee niet opgelost. Ook het team van Kindcentrum De Vaart ervaart dit probleem. Invallers zijn bijna niet te vinden.

 

Wat gebeurt er bij een ziekmelding van een leerkracht?

’s Morgens vroeg komt de melding dat een collega ziek is. Er wordt een melding in de vervangingspool gezet en regelmatig staat daar de mededeling: ‘geen invaller beschikbaar’. De directie gaat in dat geval in overleg. Hoe kunnen wij zorgen voor rust en continuïteit voor de leerlingen en onze teamleden zo min mogelijk extra belasten?

Tot nu toe viel het dit schooljaar op De Vaart mee, we hadden weinig ziekmeldingen en het invallen o.a. met LIO-stagiaires kunnen oplossen.

 

Wat zijn de mogelijkheden wanneer er geen invaller beschikbaar is:

De groep opdelen.

Een leerkracht de verantwoording geven over twee groepen in samenwerking met een stagiaire of onderwijsassistent.

Een leerkracht vragen om te komen werken op haar/zijn vrije dag.

Een leerkracht uit het begeleidingslokaal voor de groep zetten in plaats van dat zij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften helpt (gevolg: geen ondersteuning aan leerlingen die dat wel nodig hebben en dat is niet ten gunste van het kind zelf en de groep).

De ouders vragen om de kinderen thuis te houden.

Directielid of IB voor de groep (gevolg: werkzaamheden worden niet of later, in de avonduren, uitgevoerd).

Intern schuiven met de leerkrachten om een opvangmedewerkster voor een groep te kunnen zetten (gevolg: meerdere groepen hebben niet hun eigen leerkracht en een ‘onbevoegde’ voor de groep).

Maatregelen die de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede komen en veelal werkdruk verhogend zijn.

 

Op www.lerarentekortisnu.nl (http://www.lerarentekortisnu.nl) is dagelijks een overzicht te lezen van klassen ”zonder goed onderwijs”, dus geen gediplomeerde leerkracht voor de klas.

 

Kinderen die op woensdag gebruik maken van Kinderopvang De Vaart kunnen daar nu ook voor de hele dag opvang aanvragen. Als er nog ruimte is kunnen ook kinderen van andere dagen bij de opvang terecht.

 

Vriendelijke groeten,

Monique Bankras en Annemiek Ruiter,

Directeuren