Een voorbeeld uit het basisonderwijs

Hoe ziet de werkweek eruit?

Op dit moment is het voor Poul behoorlijk druk, omdat zijn achtstegroepers langzaamaan richting de middelbare school gaan. Dat betekent schooladviezen, kinderen die naar scholen gaan kijken en gesprekken met ouders.

Zijn dagen beginnen rond 07.30-08.00 uur en eindigen meestal rond 17.30. ”Je bent gauw 9 tot 10 uur op een dag bezig.” Pouls dag bestaat uit verschillende delen, zegt hij. ”Je begint de dag en daarna ben je met de kinderen, in die tijd heb je eigenlijk geen pauze.”

”En om 14.15 begint deel twee van de dag.” Dan zijn er ouders die hij moet spreken of werk dat hij moet nakijken. Daarnaast gaat veel tijd op aan administratie. ”Je moet eventuele incidenten vastleggen, cijfers invoeren, of je hebt een kind met speciale behoeften waar de administratie voor gedaan moet worden.” En dan moeten de lessen van de volgende dag ook nog voorbereid worden.

 

Gavino Tirotto (53), staat voor groep 7 op OBS Berg in Berg en ter Blijt

”Het grootste probleem in het onderwijs is dat wij het, ondanks alle problemen, zelf blijven oplossen”, zegt Gavino. Hij werkt op een basischool in een dorp in de buurt van Maastricht en in zijn regio staken alle docenten mét steun van hun schoolbestuur. Volgens hem zijn er een aantal dingen structureel mis in het onderwijs.

Gavino ziet structurele problemen in het onderwijs

Hoe ziet de werkweek eruit?

”Ik start op maandag met lesgeven en dat doe ik tot 15.00. Daarna is het toetsen nakijken, toetsen invoeren, administratie doen en vergaderen. We bespreken dan onderling hoe we de lesthema’s gaan invullen”, zegt Gavino. Dan zijn er ook nog gesprekken met ouders en externen. ”Daar vult zich een hele week mee, dat is tussen 08.00 en 17.00 niet haalbaar.” Dus komt het ook regelmatig voor dat toetsen ’s avond thuis worden nagekeken.

Volgens Gavino is er op dit moment heel weinig ruimte voor lerarenuitval. Dat merkt hij persoonlijk doordat hij dinsdagmiddag eigenlijk andere (bestuurlijke) taken heeft, maar toch les moet geven als er een zieke is. ”Dan blijven dat soort taken liggen, je kunt niet anders.” Hij zou daarom graag meer ondersteuning krijgen van een onderwijsassistent, zodat hij zich meer kan focussen op de kinderen.

 Wat zou het onderwijs beter maken?

Volgens Gavino is er een flinke financiële investering nodig, omdat dit jaren niet is gebeurd. ”Ik vergelijk het met een huis. Dat onderhoud je door het af en toe een likje verf te geven. Als je een huis 20 jaar niet onderhoudt, heb je ineens een fikse rekening. Dat is wat er in het onderwijs gebeurt.”

Alleen door die tekorten weg te werken, worden de problemen volgens hem opgelost. ”Het veld is nog steeds enthousiast over het beroep, maar we moeten wel zorgen dat het aantrekkelijk blijft.”

Waarom werd er gestaakt?

De leraren willen structureel geld voor verbetering van de salarissen en verlaging van de werkdruk, aldus het dagblad. Volgens AOb-voorzitter Eugenie Stolk worden er regelmatig klassen naar huis gestuurd, omdat er geen leraar te vinden is, of er staat een onbevoegde voor de klas. De vorige staking vonden de bonden te mild, vandaar dat opnieuw geprobeerd wordt het kabinet, en vooral premier Rutte, te overtuigen. Wat neemt de politiieke partijen mee in hun verkiezingsprogramma’s voor de toekomst van het onderwijs?

onderwijs onderwijs