Het rapport in ontwikkeling

Scholen zijn verplicht om ouders (en kinderen) te informeren over de ontwikkeling van hun kind. In welke vorm ze dat doen staat vrij. Op De Vaart informeren wij ouders/kinderen mondeling tijdens een tienminutengesprek en schriftelijk met het rapport.

De inhoud van ons rapport en de veroordelende manier waarop kinderen beoordeeld worden (als matig, onvoldoende t.o.v. een gemiddelde) knelt al langere tijd met de manier waarop wij naar kindontwikkeling kijken. Daarom zal het oude rapport niet meer terugkomen en er in maart een nieuwe versie van het rapport verschijnen voor de groepen 3 t/m 8. Het rapport voor de groepen 1/2 blijft nog hetzelfde.

Onze visie
Op De Vaart kijken wij naar de individuele groei/ontwikkeling van een kind. Hier passen wij ook onze lessen op af. Wij zetten een kind niet af tegen het landelijk gemiddelde, maar kijken naar het individu: Waar stond je, en waar sta je nu en welke groei heb je dan gemaakt? Daarom zijn wij bijvoorbeeld ook overgestapt op de IEP-toetsen i.p.v. Cito en hebben we begin dit jaar het ouderportaal gesloten.

Ontwikkeling
Samen met het team hebben wij op studiedagen het gesprek gevoerd over kindontwikkeling en de manier van informeren naar ouders/kinderen. Voor het volledig aanpassen van het rapport is veel ontwikkeltijd nodig, omdat hier veel mee samenhangt. Wat is de functie van toetsen? Wat toetsen we wel en wat niet? En wat doen we daar dan vervolgens mee? En geven we dan wel of geen cijfers? Hoe is een cijfer voor een kind? Hoe gaan we om met huiswerk en wat is het doel daarvan? Etc.

Voor nu zijn wij tot een aangepast rapport gekomen voor de groepen 3 t/m 8. Elke periode zullen wij het rapport verder ontwikkelen. Het kan dus zijn dat het rapport elke keer een beetje anders is, tot we de juiste vorm hebben gevonden. Ook zullen wij ouders en kinderen hierbij betrekken.

Nieuwe rapport
Het nieuwe rapport voor de groepen 3 t/m 8:
- Is een verlengstuk van het rapport van groep 1/2. Eerder waren deze rapporten nog heel verschillend. We hebben nu meer een doorgaande lijn voor de groepen 1 t/m 8.
- Is één A4-tje: we noemen dit DE TALENTENKAART. Bij de talentenkaart zit ook de uitdraai van de resultaten van de IEP-toetsen. Deze tabellen geven een goed beeld van de ontwikkeling bij rekenen en taal en geven inzicht in vaardigheden als leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen.  
- De talentenkaart is beschrijvend, niet oordelend, en bevat feedback die het leren zou moeten stimuleren.

De Vaartraad, onze medezeggenschap, heeft het nieuwe rapport positief ontvangen. Op maandag 6 maart krijgen alle kinderen van De Vaart hun rapport mee.

Vervolg
Na het uitbrengen van de nieuwe versie zullen wij feedback ophalen bij ouders en kinderen. We willen kinderen ook eigenaar laten zijn van hun ontwikkeling. Dit mist nu nog in het rapport. Het rapport is nu vooral van de leerkracht voor het kind. Hoe we kinderen kunnen betrekken bij het rapport gaan we de komende tijd onderzoeken.

Namens het team van De Vaart,

De directie

newsletter newsletter