De Vaart in ontwikkeling: Hoe wij omgaan met toetsen, cijfers en huiswerk

Met dit bericht willen wij u informeren over ontwikkelingen binnen ons onderwijs. 

Onze visie op kindontwikkeling
Op De Vaart kijken wij naar de individuele groei/ontwikkeling van een kind. Wij zetten een kind niet af tegen het landelijk gemiddelde, maar kijken naar het kind zelf: Waar stond je, waar sta je nu en welke groei heb je dan gemaakt?

Vanuit deze visie is o.a. het rapport voor kinderen veranderd. Het rapport is een talentenkaart geworden. Wij schrijven positieve woorden over een kind, zonder te oordelen of een kind ergens goed of minder goed in is. Een rapport is voor kinderen iets om trots op te kunnen zijn. 

Een verandering van het rapport en het nog meer uitdragen van onze visie vraagt om een verduidelijking van hoe wij omgaan met toetsen, cijfers en huiswerk. Onze inspiratie vanuit de studiereis naar Finland hebben wij hierin meegenomen. 

Toetsen en cijfers
Nederland is een land van toetsen en dit brengt veel prestatiedruk bij kinderen met zich mee. Landen om ons heen gaan hier heel anders mee om. Op De Vaart proberen wij voor kinderen zo min mogelijk druk op een toets te leggen. Het hoort erbij, maar wij laten er niets van afhangen. Er zijn eigenlijk maar een paar toetsen verplicht vanuit de onderwijsinspectie: de eindtoets in groep 8 en de IEP-toetsen in groep 3 t/m 8. 

Naast de verplichte toetsen zijn er ook toetsen voor kinderen vanuit de methodes die wij hebben (rekenen, taal, spelling). Deze toetsen nemen wij af om de ontwikkeling van kinderen te volgen en vast te kunnen leggen:
Kinderen oefenen een periode aan een doel. Bijvoorbeeld ’plussommen onder elkaar uitrekenen’. Na de periode nemen wij een toets af als check of de kinderen het doel beheersen.

Scholen gaan verschillend om met het resultaat van toetsen. Vanuit onze visie willen wij kinderen laten inzien welke groei zij hebben gemaakt. Wij zeggen niet tegen een kind ’je hebt een 7 of een 8’. Wij zeggen: ’Het lukt je om plussommen onder elkaar uit te rekenen’ of ’Het lukt je nog niet om plussommen onder elkaar uit te rekenen, we gaan het samen oefenen’.  

Wereldoriëntatie wordt aangeboden vanuit een thema. Tijdens een thema willen wij dat kinderen bepaalde kennis opdoen en vaardigheden leren. Na een thema nemen wij geen kennistoets af, maar werken wij toe naar een eindproduct of afsluiting: Kinderen maken bijvoorbeeld informatieposters, een powerpoint-presentatie of een tentoonstelling waarmee zij laten zien wat zij hebben geleerd over het thema. 
Samen met de leerlingen worden succescriteria opgesteld, waaraan het eindproduct moet voldoen. Het komende schooljaar zullen wij scholing volgen om wereldoriëntatie verder te ontwikkelen. 

Huiswerk
Vanaf groep 6 geven wij kinderen huiswerk mee omdat wij kinderen willen leren omgaan met huiswerk, als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Wij geven bijvoorbeeld Engelse woordjes of topografie mee aan kinderen om dit thuis te leren. Wij willen dat kinderen leren plannen en leren leren. Deze vaardigheden leren wij kinderen op school, zodat zij dit thuis kunnen oefenen.
Na het afnemen en nabespreken van de toets laten we kinderen zichzelf feedback geven: Hoe vind je dat het is gegaan? Had je dit verwacht? Wat heeft je geholpen in het plannen? Wat kun je de volgende keer anders doen?
We zetten niet in op een oordeel (een cijfer) maar op vaardigheden (planning, organisatie en flexibiliteit) voor de toekomst.

Namens het team van De Vaart

test test