Kinderen laten instromen in het regulier basisonderwijs als blijkt dat zij op het speciaal onderwijs niet (meer) op hun plek zijn: daar lag een kans, constateerden Nexus en Kindcentrum De Vaart. En zo geschiedde. Inmiddels zijn er zeven leerlingen ingestroomd in de bovenbouw op De Vaart nadat zij een paar jaar speciaal basisonderwijs hebben gevolgd bij Nexus.
“Mijn dochters hebben meer zelfvertrouwen, hun niveau van leren is in één jaar flink omhoog gegaan en er is veel meer een gevoel van rust”, vertelt Merel, moeder van een tweeling die de overstap van Nexus naar De Vaart heeft gemaakt.
De twee meiden startten op vierjarige leeftijd op het regulier onderwijs in De Goorn, maar voor hen waren de klassen te groot, de stof was te lastig en er was weinig extra begeleiding beschikbaar, legt Merel uit. “Op het speciaal onderwijs bij Nexus hebben ze de juiste ondersteuning gehad, maar daar kregen mijn meiden last van het onvoorspelbare gedrag van andere kinderen. Ze zaten continu in de vluchtmodus, dan kom je niet aan leren toe.”
Op initiatief van Nexus en De Vaart is de tweeling vorig jaar ingestroomd op het regulier onderwijs bij De Vaart, in groep 7. “Eerst vonden ze het maar niets”, vervolgt Merel. “Op een nieuwe school beginnen met autisme is lastig. Na een tijdje ging het beter en gingen ze zich thuis voelen op De Vaart. In één schooljaar zijn ze twee ‘schooljaren’ gegroeid qua niveau. Ze hebben niet meer het idee dat ze ‘minder’ zijn, omdat er op De Vaart meer kinderen extra begeleiding krijgen. Je mag er jezelf zijn, dat helpt ze enorm. Nu zitten ze in groep 8.”
Kindcentrum De Vaart: ontwikkelplek voor elk kind
Kevin Kooij, sinds 2,5 jaar directeur van Kindcentrum De Vaart voor opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 13, vertelt dat De Vaart de ambitie heeft om inclusief te zijn en kinderen zo lang mogelijk een ontwikkelplek te bieden. “We hebben expertise toegevoegd aan ons ondersteuningsteam, met een gedragsspecialist, en een jeugdhulpwerker van Parlan. waardoor we kinderen nog preventiever kunnen ondersteunen”
De Vaart heeft een Intern Begeleider voor alle kinderen van 0-13 jaar van het kindcentrum: Rian Schuitemaker. Ook zij is aangeschoven bij ons gesprek. “Kinderen komen in eerste instantie terecht in het speciaal onderwijs door een vastgelopen systeem op het regulier onderwijs”, stelt ze. “Als er te weinig begeleiding is op school, of er is een zorgbehoefte in de thuissituatie die niet vervuld wordt, loopt het kind vast op de basisschool. Na de overstap naar speciaal onderwijs gaat dat vaak gestaag vooruit en wordt het rustiger in het gezin. Soms komt er dan een moment dat kinderen het weer aankunnen om in te stromen in het regulier onderwijs. Dat kan heel goed voor ze zijn, ook ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.”
Als de begeleiders bij Nexus denken dat een kind naar De Vaart zou kunnen, buigen de onderwijsinstellingen zich samen over de situatie. Welke kansen zijn er? Heeft het kans van slagen? Zien ouders en kinderen het zitten? Zodra alle lichten op groen staan, gaan ze ervoor. “Vorig schooljaar zijn er op deze manier vijf kinderen ingestroomd, dit schooljaar twee”, vertelt Kevin. “Dat is goed voor hun ontwikkeling én zelfvertrouwen. Zo is er nu bijvoorbeeld een meisje dat op het SBO in een groep met alleen maar jongens zat. Collega’s van Nexus merkten dat zij de behoefte had om een vriendin te maken - dat kan nu weer bij ons. Ze wordt nu door andere meiden gevraagd om mee te doen en we zien haar stappen maken in het opbouwen van vriendschappen.”
Toekomstvisie: elk kind is en blijft welkom
Het team van De Vaart werkt volgens het principe dat elk kind er welkom is. Als de groepen het qua aantallen en ondersteuningsmogelijkheden toelaten, kunnen er wat Kevin, Rian en de rest van het team van De Vaart elk jaar kinderen van Nexus instromen. “Onze neuzen staan dezelfde kant op” vertelt Kevin. “Instromen moet uiteraard wel een meerwaarde zijn voor de kinderen. We volgen ze in hun cognitieve ontwikkeling, maar met name in hun sociaal-emotioneel leren. We willen dat zij met plezier bij ons naar school gaan en zichzelf kunnen zijn.”
Vanuit de inclusieve visie van De Vaart stelt de school zich ook open voor het jonge kind dat meer begeleiding nodig heeft, legt Rian uit. “We hebben nu bijvoorbeeld twee kleuters die het stempeltje ‘speciaal onderwijs’ hadden gekregen, maar die we tóch een kans wilden geven. Ook zijn er twee peuters met complex gedrag bij ons ingestroomd op een jonge groep, dankzij extra begeleiding. Dat gaat goed. Zo geven we kinderen ook aan de voorkant al écht een kans.”
Zachte landing
Het Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een arrangement toegekend aan De Vaart om kinderen die instromen op regulier onderwijs extra te ondersteunen en ze een ‘zachte landing’ te geven. Danne Noë, consulent bij PPO-NK in het werkgebied Heerhugowaard-Noord, zegt hierover: “Het is prachtig dat scholen zelf het initiatief nemen om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden - ook als dit een wisseling van de onderwijsvorm betekent. Het verbetert het zelfbeeld van de kinderen en voor hun toekomst kan het hun kansen vergroten. Dit werkt alleen als het hele team er vol voor gaat en De Vaart is daar een prachtig voorbeeld van.”
Bron: ’Nieuws uit ons netwerk’ van Samenwerkingsverband PPO-NK