• Informatiegids
  • Ons onderwijs
  • Ondersteuningsmogelijkheden
  • Gezonde voeding
    • Gezonde voeding
    • Warme maaltijd
  • Bewegen op De Vaart
  • Verrijking
  • Schooltijden, vakanties, studiedagen
  • Aanvraag formulieren
  • Pedagogisch werkplan
  • Kinderdagopvang 0-4 jaar
  • Peuteropvang 2-4 jaar
  • Buitenschoolse opvang 4-12 jaar
  • Bibliotheek
  • Creativiteit
  • Taalrijk
  • Thematisch werken
  • Samenspel
  • Missie/visie
  • Team
  • Kanjer Kindcentrum
  • Vaartraad
  • Naschoolse activiteiten
  • Dijkenwaardpas
  • Oudersteunpunt
  • Aanmelden
  • Rondleiding
  • Open dagen
  • Ziekmelden
overzicht

De Vaart als praktijkvoorbeeld op website Nederlands Jeugdinstituut

Hoe een kindcentrum jeugdhulp in de school haalde en wat dat opleverde

themeweek

Gepubliceerd: 13-03-2025

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

In een wijk met grote sociaal-economische verschillen besloot Kindcentrum De Vaart jeugdhulp intern te organiseren, volledig op eigen kosten. De reden? Kinderen moesten vaak te lang wachten op de juiste hulp. Kevin Kooij, een van de directeuren, deelt hoe deze nieuwe aanpak het welzijn van leerlingen heeft verbeterd en het leerkrachten meer vertrouwen geeft in het ondersteunen van kinderen in de klas.

Aanleiding: Ineffectiviteit van het oude proces
Het begon met de wens om kinderen beter en sneller te ondersteunen. Kevin legt uit: ’Wij zagen veel kinderen waarvan we dachten: hadden we hen maar eerder kunnen helpen in plaats van dat ze zes maanden moesten wachten op hulp.’ Bovendien kwamen hulpverleners maar af en toe langs en vaak niet op het juiste moment. ’Wij wilden hulp bieden op het moment dat het kind echt even een arm om zich heen nodig had.’

Kevin vervolgt: ’Sommige kinderen werden onnodig doorverwezen naar het speciaal onderwijs. Het systeem in Nederland biedt pas hulp wanneer het fout gaat, als het niet meer lukt. Wij wilden dat anders doen: preventief monitoren en kinderen duurzaam ondersteunen. Dit past bij onze visie ’Thuis nabij’. We willen kinderen zo lang mogelijk, en dichtbij, een ontwikkelplek bieden. Vanuit die visie zijn we gaan kijken wat we nodig hebben.’  

Minder doorverwijzen, meer preventie en inclusie
Het kindcentrum had duidelijke doelen. Het verminderen van doorverwijzingen naar het speciaal onderwijs, het preventiever monitoren en ondersteunen van kinderen, niet pas als het fout gaat, het aantal arrangementen voor extra ondersteuning verminderen en het bevorderen van inclusie. Kevin: ’We wilden kinderen zoveel mogelijk ín de klas ondersteunen, zonder ze uit de groep te halen.’ Daarom besloten zij samen met zorgaanbieder Parlan een jeugdhulpverlener in huis te halen. Dankzij de al bestaande bestuurlijke samenwerking met Parlan, en de wederzijdse wens om iemand te hebben die echt in verbinding staat met zowel de zorgaanbieder als het kindcentrum, werd deze keuze mogelijk. Het kindcentrum kon hierdoor de regie behouden en kon ondersteuning op maat bieden zonder te wachten op externe hulpverlening.

Aanpak: Een sprong in het diepe, zonder budget 
Een van de grootste uitdagingen bij de start was de financiering. Kevin: ’Toen we het idee kregen om jeugdhulp te integreren, nodigden we direct de gemeente, het samenwerkingsverband passend onderwijs en ons bestuur uit om ons plan te presenteren. Hoewel iedereen enthousiast was, bleek er geen budget beschikbaar.’ Dat weerhield het kindcentrum er niet van om het verder te onderzoeken: ’Wij zijn gewoon begonnen en vroegen eerst het schoolteam of zij bereid waren een deel van ons onderwijsbudget vrij te maken voor een pilot.’

’We spreken vaak scholen die dit willen, maar niet weten waar te beginnen’, vervolgt Kevin. ’Mijn advies aan hen is: heb lef! Wacht niet tot alles vastligt in een plan, maar ervaar het in de praktijk. Welke vragen komen op? Waar loop je tegenaan? Welke rol kan de jeugdhulpverlener precies vervullen? Je hebt het vertrouwen van het bestuur nodig, maar durf de ondersteuningsstructuren uit te breiden met nieuwe kennis en vaardigheden.’

Jeugdhulpverlener als teamlid 
De jeugdhulpverlener speelt een belangrijke rol in het schoolteam. Kevin: ’Wij wilden niet iemand die af en toe langskomt, maar iemand die echt onderdeel is van ons team. Iemand die op de eerste schooldag aanwezig is, bij teamuitjes is en gewoon met ons koffie drinkt. Dit zorgt ervoor dat zij signalen kan oppikken en direct kan meedenken met leerkrachten.’

De werkzaamheden van de jeugdhulpverlener zijn veelzijdig. Kevin legt uit: ’Preventief werk is een belangrijk onderdeel. Dit kan variëren van een kort gesprekje of een wandeling met een leerling die ergens mee zit. Ook is er ruimte voor intensievere begeleiding, bijvoorbeeld van kinderen met gedragsuitdagingen. Bij gedragsuitdagingen werkt ze samen met het team om de situatie te verbeteren, zonder dat het kind continu uit de klas wordt gehaald.’

Toegang tot expertise 
De jeugdhulpverlener is geen vertrouwenspersoon, maar signaleert problemen en schakelt snel met collega’s. ’Haar fysieke aanwezigheid binnen de school is belangrijk’ zegt Kevin. ’De school heeft een speciale ruimte ingericht waar kinderen in een veilige omgeving kunnen praten of tot rust kunnen komen.’ Ze is een directe schakel tussen school en jeugdzorg. ’Ze werkt gedeeltelijk nog bij de jeugdzorgaanbieder Parlan en heeft daardoor toegang tot extra expertise, zoals intervisie met collega’s en gedragswetenschappers.’

Ondersteuning van leerkrachten
De jeugdhulpverlener ondersteunt ook de leerkrachten. ’Een hulpvraag over een kind betekent vaak ook een moment van zelfreflectie voor de leerkracht: wat heeft het kind nodig van mij in mijn aanpak? Hierdoor is er meer aandacht gekomen voor groepsdynamiek en pedagogisch handelen binnen het team’, vertelt Kevin. ’Als volwaardig teamlid denkt de jeugdhulpverlener mee over casussen, waardoor om hulp vragen en samenwerken makkelijker wordt. Dit versterkt het gevoel van steun en zorgt voor waardevolle onderlinge feedback en reflectie, wat de professionele ontwikkeling bevordert.’

De impact: wat we meten en wat we merken 
De samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg is met deze aanpak flink versterkt. Kevin: ’Door lef, samenwerking en een gerichte aanpak is jeugdhulp nu een structureel onderdeel op school, met positieve effecten voor zowel leerlingen als leerkrachten.’ Een stuurgroep monitorde een jaar lang de hulpvraag van kinderen, de inzet van begeleiding en de effecten, zoals minder verwijzingen naar speciaal onderwijs en externe hulp. Dankzij goede resultaten besloot het samenwerkingsverband ons een tegemoetkoming te geven, hoewel dit niet alle kosten dekte. De gemeente bleef terughoudend vanwege politieke en aanbestedingsregels. Inmiddels hebben we de financiering voor de komende drie jaar kunnen borgen via de subsidieregeling brugfunctionaris.

’Naast meetbare resultaten, zoals minder verwijzingen naar speciaal onderwijs en externe hulp, zien we vooral een verandering bij collega’s’, vertelt Kevin. ’Sinds de komst van de jeugdhulpverlener voelen leerkrachten zich meer gesteund en is het vertrouwen om door te gaan met een kind in dezelfde groep sterk toegenomen. Leerkrachten zeggen nu vaker: ”Waarom is dit kind hier nog wel? Wat lukt er wel? Wat zijn de positieve kanten?” Ze denken na over hoe ze daar een bijdrage aan kunnen leveren, zonder zich steeds gefrustreerd te voelen over gedrag of het leren dat niet op gang komt. Dit heeft een merkbare invloed op de groepsdynamiek.’

Aandachtspunten: de voordelen van een interne jeugdhulpverlener 

Kevin deelt de belangrijkste overwegingen voor het in huis halen van een jeugdhulpverlener.

Directe inzetbaarheid 
De jeugdhulpverlener is snel beschikbaar wanneer een leerkracht merkt dat diegene zelf, een kind of gezin extra ondersteuning nodig heeft. Dat zorgt voor een proactieve benadering in plaats van wachten op externe hulp.

Versterken van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg 
Door de jeugdhulpverlener als vast onderdeel van het schoolteam te integreren, worden zorg- en onderwijsbehoeften sneller op elkaar afgestemd.

Toegang tot extra expertise 
De jeugdhulpverlener heeft via het werk bij de zorgaanbieder toegang tot extra expertise, zoals intervisie met gedragswetenschappers, wat bijdraagt aan de effectiviteit van de ondersteuning.

Versterken van de vertrouwensband 
Door de fysieke aanwezigheid en integratie binnen het team heeft de jeugdhulpverlener een sterke vertrouwensrelatie opgebouwd met zowel collega’s als leerlingen, wat samenwerking bevordert.

Groepsdynamiek en pedagogisch handelen 
De aanwezigheid van de jeugdhulpverlener zorgt voor meer aandacht voor de groepsdynamiek en pedagogisch handelen. Daarnaast kan een hulpvraag over een kind ook een moment van zelfreflectie zijn voor de leerkracht: wat kan ik anders doen in mijn aanpak? Hierdoor wordt het team als geheel sterker in het ondersteunen van kinderen.

© Nederlands Jeugdinstituut, Utrecht, 2025 

Gerelateerde artikelen


13-11-2024 - Uitnodiging: Spreker Ismail Aghzanay op De Vaart
08-11-2024 - Kindcentrum De Vaart laat leerlingen van het speciaal onderwijs instromen: ‘Kansen voor elk kind’

Tags


diversiteit , inclusie

Overig nieuws


06-06-2025 - Nieuwbouw nieuws!
21-05-2025 - Leerlijn lezen & schrijven en bezoek van Annejan Mieras
14-05-2025 - Vakantierooster en vrije dagen schooljaar 2025-2026
10-04-2025 - Gratis Meivakantieactiviteiten Dijk en Waard Sport
03-04-2025 - Elke woensdag in april op ons schoolplein: Sport en spel na de bel
14-03-2025 - Alle kinderen een gratis TommyTomato lunch op maandag én donderdag!
28-02-2025 - Open dag op de Vaart
24-02-2025 - Hoera, een voldoende!?
24-02-2025 - De Vaart in NoordHollands Dagblad!
13-02-2025 - Lekker lezen tijdens de voorjaarsvakantie? Neem een zwerfboek mee!
04-02-2025 - Vacature ouderlid Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad / Blosseraad
04-02-2025 - Doe jij gezellig mee met de voorjaarsactiviteiten?
28-01-2025 - Eigenaar gezocht! Van wie is deze fiets?
21-01-2025 - GGD online bijeenkomst: Hoe was het vandaag online?
14-01-2025 - Nieuw TommyTomato menu: de tien populairste gerechten
08-01-2025 - Denkt u ook weer aan ons voedingsbeleid?
07-01-2025 - Bericht van jeugd- en gezinscoach Justine Dobee
06-01-2025 - Crea workshop griezels en monsters
19-12-2024 - Kerstlunch op de Vaart
17-12-2024 - Ervaring van een ouder over de lezing van Ismail Aghzanay
20-11-2024 - Een spannende verkiezingsdag leerlingenraad op De Vaart
13-11-2024 - Uitnodiging: Spreker Ismail Aghzanay op De Vaart
08-11-2024 - Kindcentrum De Vaart laat leerlingen van het speciaal onderwijs instromen: ‘Kansen voor elk kind’
07-11-2024 - Elke maand een kijkles: Komt u ook?
05-11-2024 - Gevonden voorwerpen!
21-10-2024 - Herfstvakantieactiviteiten Dijk en Waard Sport
16-10-2024 - Lichtjesfeest (Vaartfeest)
16-10-2024 - Online bijeenkomst GGD: Ontdek alles wat je wilt weten over vapen!
14-10-2024 - Kinderboekenweek nieuws
11-10-2024 - Terugblik op oudercafé

Laatste nieuws

Tagcloud


  • blog adrie groot
  • blossenieuws
  • buitengewoon
  • cityrun
  • coronavirus
  • home
  • kindcentrum
  • naschoolse activiteiten
  • nieuwbouw
  • staking

Zoeken in nieuws


Zoek

Facebook

Contactgegevens

Kindcentrum de Vaart
Standerdmolen 2-8
1703 NK Heerhugowaard
t: 072 5716498
info@kindcentrumdevaart.nl

Routeplanner

Contact


Kindcentrum De Vaart
Standerdmolen 2-8
1703 NK Heerhugowaard
072-5716498
info@kindcentrumdevaart.nl
Brinnummer: 12SY
LRK nummer 0-4 jaar: 292671106
LRK nummer 4-12 jaar: 223875831

FacebookInstagram

 

Aangesloten bij


Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Locatie


Snel menu


Team van De Vaart

Kennismaken

Inschrijven

Blosse opvang

Continurooster

Vakanties

Aanvraag onderwijsverlof

Ziekmelden

Privacy

 

Zoeken


 

Zoeken


 

Laat een bericht achter


Copyright 2025 - Kindcentrum de Vaart
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign