Taalrijk op De Vaart
Goede beheersing van taal is voor elk kind van groot belang om zich te kunnen uiten en de wereld om hem heen te begrijpen. Hier hebben we op de Vaart veel aandacht voor. WoordenschatOp De Vaart gebruiken we de methode Logo3000 voor de peuters, groepen 1 en 2 en LOGO middenbouw voor groep 3. Logo3000 is het instrument om kinderen te helpen hun woordenschat te vergroten. In alle vakken en bij alle lessen hebben kinderen woorden nodig om de les te kunnen begrijpen. Woordenschat is de basis om mee te kunnen doen, om mee te kunnen praten en om mee te kunnen denken. Logo3000 is bedoeld voor peuters tot en met groep 3. Ook vanaf groep 4 vindt er op structureel aanbod plaats op het gebied van woordenschatontwikkeling d.m.v. de taalmethode STAAL en de zaakvakken.
Leren lezenIn groep 3 wordt sinds augustus 2006 op een nieuwe wijze met de leesmethode Veilig Leren Lezen gewerkt. Veel kinderen kennen bij aanvang in groep 3 al meerdere letters of kunnen al lezen. Hier wordt rekening mee gehouden. Het tempo van het leren lezen is versneld en kinderen blijken dat uitdagender en fijner te vinden. Het niveau van technisch lezen is daardoor hoog op De Vaart. Er is ook volop ruimte en aandacht voor kinderen die meer moeite met technisch lezen hebben. De instructies in de groepen worden gegeven op 3 niveaus. Er is op deze manier verrijking voor alle kinderen. Belangrijk voor een goede leesontwikkeling is het leesplezier. We besteden daarom veel aandacht aan leesbevordering, onder andere door activiteiten tijdens de Kinderboekenweek en de Nationale voorleesdagen.
Staal maakt kinderen sterk in spelling en laat ze smullen van taalHet taalonderwijs vanaf groep 4 is anders dan anders! Taalonderwijs betekent taal echt toepassen en gebruiken in het dagelijks leven. Kinderen werken in vier weken naar een betekenisvol eindproduct toe, zoals een muurkracht, rap, folder, brief, presentatie, kortom taalrijk!!! STAAL is onze methode voor taal en spelling die verrassende thema’s, filmpjes, teksten en bronnen uit het dagelijks leven biedt. Er zijn volop mogelijkheden voor kinderen die meer uitdaging aankunnen. Er wordt gewerkt met de beproefde, preventieve spellingaanpak van José Schraven. Door veel voor te doen en alles elke dag te herhalen wordt uitval zoveel mogelijk voorkomen. Staal combineert spelling en grammatica in een methode. Deze aanpak zorgt voor optimale spellingresultaten. Een filmpje over Spelling Staal voor ouders.
Begrijpend lezenWe werken met de methode Nieuwsbegrip. Kinderen lezen wekelijks teksten met een actueel (nieuws-)onderwerp, op hun eigen niveau. Het doel van de lessen Nieuwsbegrip is het actief leren lezen van teksten. De leerkracht speelt daarbij een belangrijke rol. De juf of meester doet in de Nieuwsbegriplessen namelijk hardop denkend voor hoe het lezen van een tekst in je hoofd werkt. Elke week beantwoorden de kinderen sleutelvragen bij de tekst, waar nodig zetten ze leesstrategieën in. Vaak wordt er bij deze lessen samen gewerkt. Door over de tekst en de opdrachten te praten, kunnen de kinderen van elkaar leren. Daarnaast werken de leerlingen op Chromebooks, daar oefenen ze met andere tekstsoorten en krijgen ze woordenschatoefeningen aangeboden.
Het werken met teksten uit de actualiteit vergroot de betrokkenheid en het plezier! |
![]() | Laatste nieuws | ![]() |
![]() | Agenda | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Contactgegevens | ![]() |
Handige informatie
| Contact
Zoeken
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Laat een bericht achterAangesloten bij
|